sunnuntai 3. toukokuuta 2009

Uusi rakkaus

Sunnuntaina sain jonkinlaisen kohtauksen. Tuntui, että olen odottanut tarpeeksi, ja että nyt on pakko marssia läheiseen elektroniikkaliikkeeseen ja tehdä se, mistä olen haveillut niin pitkään. Olen harkinnut, vertaillut ja pyöritellyt mielessäni eri vaihtoehtoja, mutta yksi on jatkuvasti noussut yli muiden. Olen surffaillut netissä etsien halvinta hintaa, mutta törmäsin sattumalta sopivaan tarjoukseen Sagami-Oonon aseman tuntumassa. Niinpä kävelin sunnuntaina ulos Sakurayan liikkeestä voitonriemuinen virne naamallani ja uusi rakkauteni kohde, Canonin EOS Kiss X2 kainalossani.


Loppu päivä menikin sitten näprätessä ihastuttavaa tuliterää kameraani. Ostamani kamera on Canonin digitaalinen järjestelmäkamera "EOS Kiss X2", joka vastaa Euroopan "EOS 450D"-mallia tai USA:n "EOS Rebel XSi" -mallia. En tiedä miksi kyseinen kamera on nimetty täällä suudelmaksi, Amerikassa kapinalliseksi ja Euroopassa kryptisellä numerosarjalla, mutta ehkä se kertoo jotain kunkin maanosan mentaliteetista. ;)

Kamera oli joka tapauksessa mainio ostos. Pidän ylipäätään Canonin kameroiden käyttöliittymästä - se on selkeä ja helppo käyttää. Lisäksi olen tottunut Canonin kameroihin omien aikaisempien pokkareiden, sekä koulun järkkäreiden perusteella, joten siinäkin melessä Canon oli selvä valinta. Nikon oli toinen merkkivaihtoehto, mutta kokeiltuani joitain Nikonin kameroita, en ole oikein pitänyt joistakin Nikonin kameroiden toimintojen asetteluista ja käytettävyydestä, joten pisteet menivät siis niiltä osin omassa arvostelussani Canonille.


Olin säästänyt järjestelmäkameraa varten jo pitkään, mutta maltoin mieleni vielä Suomessa, koska tiesän saavani kameran Japanista halvemmalla. Maksoin kamerastani 62800 yeniä, eli tämän hetkisellä kurssilla n. 470 euroa, mikä on reilu 100 euroa vähemmän kuin sama kamera Suomessa halvimmillaan. Lisäksi Canonilla oli täällä menossa kevään kampanja, jossa Kiss X2:n ostaja saa 10 000 yenin, eli tämän hetken kurssilla n. 75 euron palautuksen ostoksestaan, kun täyttää Canonin kyselylomakkeen ja lähettää sen yhdessä ostokuittikopion ja takuutodistuskopion, sekä kamerapakkauksen viivakoodin kanssa Canonille. 10 000 yeniä pitäisi siis kilahtaa jossain viaheessa postilaatikkooni. Sakurayan liike tarjosi lisäksi kameran ostajille pienenä lahjana kameralaukun. Valitettavasti se ei ihan hirveästi lämmittänyt minua, sillä kamerani ei mahdu laukkuun ihan kunnolla. X) Se kuitenkin kelpaa suojaksi esim. reppuun, sillä en halua laittaa kameraa sellaisenaan muiden tavaroiden naarmutettavaksi. Seuraavana ostoslistalla ovatkin siis kunnollinen ja käytännöllinen kameralaukku sekä uusi, iso muistikortti. RAW-kuvia, eli pakkaamattomia kuvia ottaessa kun nykyiseltä pikkuruiselta yhden gigan muistikortilta loppuu tila alta aikayksikön. Vaikka etenkin joku kunnon 200-300 millin putki tai makro-objektiivi houkuttelisivatkin, en ole varmastikaan hankkimassa lisäobjektiivejä vielä tänä vuonna, sillä runko ja 18-55 mm perusobjektiivikin verottivat tiliäni tällä erää ihan tarpeeksi.

Nyt pitäisi vain vielä hetken aikaa malttaa odottaa, että pääsee tositoimiin, eli kuvaamaan!! ^__^

5 kommenttia:

Rahien kirjoitti...

oooh ^^ <3
ihan kivalla hinnalla sait! mitä mä oon katellu, niin noita makroja saa noin 200e hinnalla suomen halpiskaupoista. luultavasti jostaan saksasta tilaamalla saa halvemmallakin...

Riisa kirjoitti...

Juu, hinta oli ihan kiva, etenki ku siitä saa vielä niin kivasti takasin. :) Makron aika on sitten joskus, kun mulla on taas rahaa. ;) Tosin ennen macroa hankintalistalla on macci, ja siihen vasta saaki taas säästää monta vuotta. X) Mutta mä oon onneks aika hyvä säästään, ku oon yleensä niin pihi. :D

Anonyymi kirjoitti...

Ihana<3 Oma EOS 400D oli halvimmillaan +600€, joten Japani-ostokseksi tuo on mainio! Kuulemma tabletitkin ovat Japanissa edullisia, ehkäpä jotkut tollaiset hankinnat voisi tulevaisuudessa heittää verovähennyksiin ;>

Kun palaat niin mennään yhdessä kuvaamaan! Ite oon kameran kanssa ihan käpy kun en ole saanut mitään digikuvaus-opetusta ja opaskirjaa ei tullut millään luettavalla kielellä, mutta kun on hyvä vempain niin ainakaan uutta ei tartte!

Plus, koulustahan saa objektiiveja yms lainaan, joskus vuos sitten lainasin pari objektiivia: mm. ton makron ja sillä oli kiva räpsiä kuvia kissoista :D

Riisa kirjoitti...

Tablettien hintoja en ole hirveästi vertaillut, kun tabletti jo löytyy. Yhdessä kaupassa niitä katselin sivusilmällä, mutta en muista kyllä yhtään mitä ne mahtoi maksaa..

Ja juu, kaiken mahdollisen elektroniikanhan melkeen voi vähentää verotuksessa, jos työnantaja on samaa mieltä, tai jos perustaa toiminimen. Olen harkinnut jälkimmäistä vakavasti. Olis ainakin joskus myöhemmin varsin kätevää, kun vois rahastaa projektitöitä ynnä muita sivutoimikeikkoja toiminimen alle.. tai no, en ole kyllä ihan niin varma onko se niin kätevää, mutta vähän niinku toivoisin, että siitä menis vähemmän veroa ku sivutuloverokortilla, jonka veroprosentti on ainaki nyt mulla ihan naurettavan korkea. :P Oon kyllä aika käsi näissä yritys-asioissa... -__-

Mut joo! Mennään kuvaamaan. Tai sit mä tuun kuvaan sun kissoja. ;D

Tiina Tee. kirjoitti...

Onnea uudesta kamerasta!! kauan kuolasin digi-järkkäreitä Japanissa, mutta kurssi nousi kriittisellä hetkellä ja jäi kamera ostamatta... mutta kaveri osti pari Canonin digi-järkkäriä ja mä sain siitä palautukset (vähän vähemmän oli silloin tosin, muistaakseni sain ton saman summan yhteensä niistä kahesta). Soittelivat Canonilta mulle jonkun varmistussoiton (???) ja rahoista tuli sit joku lappunen, jonka kanssa sain hakea rahat postista... melkosen monimutkasta oli, mutta pääasia oli, että sain rahaa :)